Zdrowie

Czy orzechy włoskie tuczą? Odpowiedź ekspertów

Autor Anna Wolczyk
Anna Wolczyk09.01.20248 min.
Czy orzechy włoskie tuczą? Odpowiedź ekspertów

Czy orzechy włoskie tuczą? To częste pytanie zadawane przez osoby dbające o zdrowie i linię. Choć orzechy włoskie znane są ze swoich właściwości odżywczych, wielu z nas zastanawia się, czy ich regularne jedzenie nie wpłynie negatywnie na masę ciała.

Kluczowe wnioski:
  • Orzechy włoskie są bardzo kaloryczne, ale zawierają zdrowe tłuszcze.
  • Spożywane z umiarem nie powodują przyrostu wagi.
  • Przyspieszają metabolizm i mogą pomóc schudnąć.
  • Zmniejszają ryzyko chorób serca i cukrzycy typu 2.
  • W diecie odchudzającej zaleca się ich umiarkowane spożycie.

Czy orzechy włoskie zawierają dużo kalorii

Orzechy włoskie są bardzo kalorycznym produktem. W 100 gramach tych orzechów znajduje się aż 654 kcal. Dla porównania 100 gram czekolady ma około 500-550 kcal. Tak więc orzechy włoskie dostarczają organizmowi bardzo dużo energii.

Skąd bierze się ta wysoka kaloryczność? Przede wszystkim z tłuszczów. Orzechy zawierają aż 75% tłuszczów, głównie nienasyconych. To dobrej jakości tłuszcze roślinne, ale ich duża ilość powoduje, że orzechy są bardzo kaloryczne.

Czy duża kaloryczność oznacza automatycznie, że orzechy tuczą?

Niezupełnie. Mimo wysokiej kaloryczności, orzechy włoskie nie muszą prowadzić do tycia. Zawierają bowiem błonnik, białko i zdrowe tłuszcze, które pozytywnie wpływają na metabolizm. Organizm inaczej przetwarza kalorie z orzechów niż np. z cukru czy białej mąki.

Czy orzechy włoskie są tuczące zależy więc nie tylko od ilości kalorii, ale przede wszystkim od tego jak je jemy. Spożywane okazjonalnie w małych ilościach (garść dziennie) nie będą prowadziły do tycia.

Jak orzechy włoskie wpływają na masę ciała

Chociaż orzechy włoskie są bardzo kaloryczne, to badania wykazują, że ich umiarkowane spożycie może pomóc zrzucić zbędne kilogramy lub zapobiec tyciu.

Jak to możliwe? Otóż orzechy zwiększają uczucie sytości, spowalniają wchłanianie węglowodanów z posiłków i przyspieszają metabolizm. Dzięki temu mimo wysokiej kaloryczności, nie przyczyniają się tak łatwo do tycia.

Badanie opublikowane w Nutrition Journal wykazało, że kobiety które jadły orzechy włoskie 2 razy w tygodniu nie tylko nie przybrały na wadze ale nawet trochę zrzuciły w trakcie 12 tygodni badania.

Wynika z tego, że orzechy włoskie same z siebie raczej nie tuczą, o ile nie jemy ich w bardzo dużych ilościach. Co więcej, mogą pomóc nieco zredukować wagę pod warunkiem spożywania ich z umiarem.

Ile orzechów włoskich można jeść dziennie bez obaw o tycie?

Dietetycy zalecają spożywać ok. 28 gramów orzechów dziennie, co odpowiada mniej więcej garści. Jest to bezpieczna dawka, która nie powinna wpływać na przyrost masy ciała u większości osób. Oczywiście ostatecznie zależy to od indywidualnego metabolizmu i stylu życia.

Czy orzechy włoskie powodują przyrost tkanki tłuszczowej

Orzechy włoskie zawierają przede wszystkim zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Kwasy te nie są magazynowane w postaci tkanki tłuszczowej tak jak nasycone kwasy z mięsa czy nabiału.

Co więcej, orzechy zawierają kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwzapalnym, które zapobiegają insulinooporności. Dzięki temu komórki lepiej reagują na insulinę i trudniej magazynują tłuszcz.

Badania potwierdzają, że dieta bogata w orzechy nie powoduje większego odkładania się tłuszczu w organizmie. Orzechy włoskie same z siebie raczej nie prowadzą więc do tycia czy przyrostu tkanki tłuszczowej. Oczywiście pod warunkiem nie objadania się nimi.

Ile orzechów włoskich jeść, by uniknąć przyrostu tkanki tłuszczowej?

Aby zapobiec gromadzeniu tkanki tłuszczowej po jedzeniu orzechów włoskich, zaleca się ograniczyć ich spożycie do ok. 30 gramów dziennie. Jest to mniej więcej garść orzechów. Przekraczanie tej dawki zwiększa ryzyko, że część tłuszczów z orzechów będzie odkładana w postaci tkanki tłuszczowej.

28 gramów orzechów włoskich Bezpieczna dawka nie wpływająca na tkankę tłuszczową
30-50 gramów orzechów włoskich Umiarkowane spożycie bez większego ryzyka tycia
> 50 gramów orzechów włoskich Zwiększone ryzyko przyrostu tkanki tłuszczowej

Dzienne spożycie orzechów włoskich bez obaw o wagę

Czy orzechy włoskie tuczą? Odpowiedź ekspertów

Czy orzechy włoskie są tuczące w dużej mierze zależy od ilości, w jakiej je spożywamy. Umiarkowane ilości na poziomie garści dziennie są całkowicie bezpieczne i raczej niewpływające na przyrost masy ciała.

Kluczowe jest tutaj utrzymywanie kontroli nad ilością zjedzonych orzechów. Łatwo jest przesadzić, gdyż są smaczne w smaku i zachęcają do podjadania. Dlatego lepiej odmierzać sobie codzienną porcję, np. na mały talerzyk i nie sięgać po więcej tego dnia.

Ile dokładnie orzechów włoskich można jeść dziennie bez obaw o tycie?

  • Kobiety – 20-30 gramów lub 1/4 szklanki
  • Mężczyźni – 30-40 gramów lub 1/3 szklanki

Są to orientacyjne dawki, które powinny być bezpieczne dla większości osób. Kluczowe jest, aby nie zjadać orzechów więcej niż garść dziennie i przestrzegać regularności, bez okazjonalnych objadania się nimi.

Orzechy włoskie w diecie odchudzającej – tak czy nie?

Pomimo wysokiej kaloryczności, orzechy włoskie mogą być dobrym uzupełnieniem diety odchudzającej. Zawierają cenne składniki odżywcze, błonnik i zdrowe kwasy tłuszczowe. Pomagają też kontrolować apetyt i przyspieszają metabolizm.

Jednak w diecie odchudzającej konieczne jest ścisłe limitowanie porcji. Zaleca się spożywać jedynie ok. 20-25 gramów orzechów dziennie, czyli ok. łyżki stołowej. Jest to w zupełności wystarczająca dawka, aby czerpać z nich korzyści odżywcze bez ryzyka dla sylwetki.

Kiedy unikać orzechów włoskich na diecie?

Osoby z bardzo powolnym metabolizmem lub skłonnościami do tycia powinny zachować szczególną ostrożność. W ich przypadku nawet umiarkowane ilości orzechów (garść dziennie) mogą nieco zwiększać masę ciała. Jeśli zauważą taki efekt, powinny ograniczyć orzechy włoskie do minimum lub całkowicie je wyeliminować z diety odchudzającej.

Wpływ orzechów włoskich na poziom cholesterolu we krwi

Orzechy włoskie mają korzystny wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Obniżają zły cholesterol LDL i podwyższją dobry HDL. Zawdzięczają to obecności jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika.

Badania pokazują, że regularne spożywanie 30 gramów orzechów włoskich dziennie może obniżyć LDL cholesterol o ok. 10 mg/dl w ciągu miesiąca. To znaczna redukcja przekładająca się na mniejsze ryzyko miażdżycy.

Orzechy włoskie mają więc bardzo korzystny wpływ na lipidogram, zwłaszcza na frakcję złego cholesterolu LDL. Ich umiarkowane spożycie może skutecznie obniżyć zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi.

Podsumowanie

Orzechy włoskie cieszą się rosnącą popularnością, jednak wielu z nas zastanawia się - czy orzechy włoskie są tuczące? Z jednej strony są bardzo kaloryczne i zawierają dużo tłuszczu. Z drugiej dostarczają cennych składników odżywczych i mogą przyspieszać metabolizm. Poniższe podsumowanie prezentuje najważniejsze fakty na temat wpływu orzechów włoskich na wagę.

Przede wszystkim należy podkreślić, że orzechy włoskie same z siebie raczej nie prowadzą do tycia ani nie powodują gromadzenia tkanki tłuszczowej. Kluczowe jest tutaj utrzymywanie umiaru w ich spożyciu. Zalecana dzienna dawka to ok. 30 gramów, czyli mniej więcej garść. Przy takiej ilości, orzechy włoskie nie stanowią zagrożenia dla sylwetki.

Co więcej, badania pokazują, że umiarkowane ilości orzechów włoskich mogą pomóc nieco zrzucić zbędne kilogramy. Dzieje się tak, gdyż zwiększają uczucie sytości, spowalniają wchłanianie węglowodanów i przyspieszają przemianę materii. Mogą więc być dobrym uzupełnieniem zdrowej diety odchudzającej, oczywiście przy zachowaniu umiaru w ilości.

Podsumowując, orzechy włoskie same z siebie nie tuczą, jeśli jemy je z głową w ilości ok. garści dziennie. Przekraczanie zalecanych dawek zwiększa oczywiście ryzyko wpływu na masę ciała. Ogólnie jednak, przy zachowaniu umiaru, są one bezpiecznym i wartościowym składnikiem diety.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Białe jedzenie - Źródła magnezu w codziennej diecie
  2. Co ile godzin powinno się jeść: zasady harmonijnego odżywiania
  3. Chce mi się spać po jedzeniu - Dlaczego chce się spać po jedzeniu
  4. Czego nie lubi rak i jak możemy mu przeciwdziałać
  5. Domowe sposoby na obniżenie cholesterolu - skuteczne porady
Autor Anna Wolczyk
Anna Wolczyk

Nazywam się Anna i fascynuje mnie ludzka psychika. Chcę pokazywać, jak ważne dla zdrowia i dobrego życia jest dbanie o higienę psychiczną. Na co dzień stosuję zasady mindfulness i radzenia sobie ze stresem. Interesuję się nurtem pozytywnej psychologii. Wierzę, że nawet z pozoru trudne doświadczenia można przekuć w szansę na rozwój.


 

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Białko na masę - Co jeść na białej diecie?
ZdrowieBiałko na masę - Co jeść na białej diecie?

Jak jeść na białej diecie, by zbudować masę mięśniową? Przewodnik wyjaśnia, jakie produkty dostarczą organizmowi wartościowego białka na masę, ile jeść dziennie i jak rozłożyć spożycie w ciągu dnia. Znajdziesz tu też przepisy ułatwiające budowę muskulatury.