Zdrowie

Kasza gryczana - zdrowotne właściwości i korzyści

Autor Paweł Kawulok
Paweł Kawulok09.01.20247 min.
Kasza gryczana - zdrowotne właściwości i korzyści

Czy kasza jest zdrowa - to pytanie zadaje sobie wielu z nas. Kasza gryczana zyskuje w ostatnich latach na popularności ze względu na swoje właściwości zdrowotne i odżywcze. Jest niskokaloryczna, bogata w błonnik, białko roślinne oraz cenne makro- i mikroelementy. Regularne spożywanie kaszy gryczanej może mieć pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, trawienie czy poziom cukru we krwi. Warto włączyć ją do diety!

Kluczowe wnioski:
  • Kasza gryczana obniża cholesterol i ciśnienie krwi, chroni serce.
  • Zawiera dużo błonnika, który usprawnia trawienie i chroni przed cukrzycą.
  • Jest niskokaloryczna i sycąca, pomaga schudnąć i kontrolować wagę.
  • Dostarcza energii, nadaje się dla sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia.
  • Ma uniwersalne zastosowanie kulinarne, idealnie komponuje się z wieloma składnikami.

Jak kasza gryczana wpływa na zdrowie

Kasza gryczana cieszy się rosnącą popularnością, a to za sprawą jej właściwości prozdrowotnych. Jest bogatym źródłem błonnika, białka roślinnego, witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak magnez, żelazo, cynk i mangan.

Regularne spożywanie kaszy gryczanej może korzystnie wpływać na zdrowie przez:

  • Obniżanie poziomu cholesterolu we krwi
  • Zapobieganie miażdżycy i chorobom serca
  • Regulowanie ciśnienia krwi
  • Poprawę trawienia i perystaltyki jelit
  • Stabilizację poziomu cukru we krwi

Kasza gryczana z uwagi na swoje właściwości, z powodzeniem znajduje zastosowanie w dietach odchudzających, dietach osób z cukrzycą, dietach sportowców czy dietach osób z problemami trawiennymi lub chorobami układu krążenia.

Które składniki kaszy są korzystne

Kasza gryczana ma w swoim składzie dużo cennych składników odżywczych. Kasza gryczana właściwości zdrowotne zawdzięcza głównie:

• błonnikowi, który wspomaga trawienie

• białku roślinnemu, które buduje i regeneruje tkanki

• węglowodanom złożonym, które dostarczają energii

• witaminom z grupy B odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie organizmu

• składnikom mineralnym: potasowi, magnezowi, żelazu, cynkowi i manganowi.

Właściwości kaszy gryczanej zwiększa również obecność flawonoidów, garbników i przeciwutleniaczy, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników.

Korzyści z błonnika

Zdecydowanie najcenniejszym składnikiem kaszy gryczanej jest błonnik, którego zawiera 7-8%. Regularne spożywanie pokarmów bogatych w błonnik, korzystnie wpływa na zdrowie jelit, zapobiega zaparciom, wzdęciom i na problemy trawienne. Błonnik pomaga też lepiej kontrolować apetyt i masę ciała.

Kasza gryczana a choroby serca i naczyń

Liczne badania potwierdzają, że regularne jedzenie kaszy gryczanej może zmniejszać ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, zawał czy udar.

Dzieje się tak, ponieważ kasza gryczana pomaga obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i złego cholesterolu LDL we krwi. Ponadto przeciwdziała powstawaniu blaszek miażdżycowych w tętnicach.

Regularne spożywanie produktów z kaszy gryczanej może zmniejszyć ryzyko chorób serca nawet o 20-30%.

Kasza gryczana działa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy również poprzez regulowanie ciśnienia krwi oraz działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające.

Jak działa mechanizm tego działania?

Kasza gryczana zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelitach, a jednocześnie zwiększa wydalanie cholesterolu z żółcią. Tym samym obniża ogólny poziom cholesterolu we krwi. Ponadto, zawarte w niej flawonoidy i lignany działają przeciwmiażdżycowo i antyoksydacyjnie.

Kasza gryczana w diecie odchudzającej

Kasza gryczana - zdrowotne właściwości i korzyści

Kasza gryczana świetnie sprawdza się w dietach odchudzających. Jest niskokaloryczna (100g suchej kaszy dostarcza ok. 340 kcal), a jednocześnie sycąca i pożywna. Zawiera sporo białka i błonnika, które na długo dają uczucie sytości.

Kasza gryczana pomaga też kontrolować apetyt i ogranicza podjadanie między posiłkami. Włączenie jej do diety pozwala zredukować kaloryczność posiłków bez uczucia głodu. Idealnie nadaje się więc dla osób odchudzających się.

100 g suchej kaszy gryczanej 340 kcal
100 g gotowanej kaszy gryczanej 120 kcal

Dzięki niskiej kaloryczności i właściwościom sycącym, kasza gryczana może być pomocna w diecie odchudzającej. Pozwala zaspokoić głód, kontrolować apetyt i tracić zbędne kilogramy.

Kasza gryczana dla sportowców i aktywnych

Kasza gryczana może być dobrym wyborem w diecie sportowców oraz osób aktywnych fizycznie. Zawiera ona węglowodany złożone, które powoli uwalniają energię. Dzięki temu zapewnia długotrwałe zaopatrzenie organizmu w paliwo potrzebne mięśniom.

Jednocześnie białko i błonnik obecne w kaszy, zapobiegają zbyt szybkiemu wzrostowi poziomu cukru we krwi. Dlatego kasza gryczana może być lepszym wyborem przed treningiem niż biały ryż czy makaron.

Warto również zwrócić uwagę na zawartość magnezu i potasu, które biorą udział w skurczu mięśni i przewodnictwie nerwowo-mięśniowym. Ponadto żelazo z kaszy zapobiega niedoborowi tego pierwiastka, który prowadzi do spadku wydolności organizmu.

Kasza gryczana w diecie sportowca

Kasza gryczana powinna znaleźć stałe miejsce w diecie każdego sportowca i aktywnej osoby. Może być podstawą smacznych i pożywnych dań: od śniadań i obiadów po kolacje oraz przekąski.

Zastosowanie kaszy gryczanej w kuchni

Kasza gryczana ma bardzo szerokie zastosowanie kulinarne i pasuje do wielu potraw. Może stanowić składnik:

  • kaszotów i kaszanek
  • zup, kremów i gulaszy
  • sałatek i surówek
  • naleśników i placków
  • chlebów, bułek i pierogów

Kasza gryczana pasuje zarówno do dań mięsnych, rybnych, jak i wegetariańskich. Można ją łączyć z warzywami, grzybami, owocami, nasionami, orzechami czy ziołami.

W kuchni warto poeksperymentować z smakiem, strukturą i formą kaszy gryczanej. Przygotowana na różne sposoby - prażona, duszona czy zapieczona - za każdym razem zaskakuje i zachwyca podniebienie.

Podsumowanie

Kasza gryczana zyskuje coraz większą popularność, a to za sprawą jej właściwości prozdrowotnych. Regularne spożywanie kaszy gryczanej może korzystnie wpływać na zdrowie przez obniżanie cholesterolu, regulację ciśnienia krwi, poprawę trawienia czy stabilizację poziomu cukru. Kasza gryczana właściwości zdrowotne zawdzięcza głównie zawartości błonnika, białka, witamin z grupy B oraz cennych minerałów.

Badania potwierdzają, że spożywanie kaszy gryczanej może zmniejszać ryzyko chorób układu krążenia takich jak miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, zawał czy udar. Dzieje się tak między innymi przez obniżanie cholesterolu LDL i ciśnienia krwi. Kasza gryczana działa tu korzystnie również poprzez właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne.

Kasza gryczana świetnie sprawdza się także w dietach odchudzających, jako że jest niskokaloryczna i sycąca. Pomaga kontrolować apetyt, a przy tym dostarcza organizmowi cennych składników odżywczych. Ze względu na zawartość węglowodanów złożonych, białka i elektrolitów, kasza gryczana może być dobrym wyborem dla sportowców.

Podsumowując, regularne jedzenie kaszy gryczanej przynosi szereg korzyści zdrowotnych. Warto włączyć ją do swojej diety w trosce o serce, wagę i kondycję organizmu.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Białe jedzenie - Źródła magnezu w codziennej diecie
  2. Co ile godzin powinno się jeść: zasady harmonijnego odżywiania
  3. Chce mi się spać po jedzeniu - Dlaczego chce się spać po jedzeniu
  4. Czego nie lubi rak i jak możemy mu przeciwdziałać
  5. Domowe sposoby na obniżenie cholesterolu - skuteczne porady
Autor Paweł Kawulok
Paweł Kawulok

Nazywam się Paweł i jestem lekarzem psychiatrą. Na co dzień pomagam pacjentom w radzeniu sobie z różnymi problemami psychicznymi. Chcę likwidować stygmaty związane ze zdrowiem psychicznym i zachęcać do poszukiwania profesjonalnej pomocy. Wierzę, że w porę zdiagnozowane i leczone zaburzenia nie muszą destabilizować całego życia.


 

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Białko na masę - Co jeść na białej diecie?
ZdrowieBiałko na masę - Co jeść na białej diecie?

Jak jeść na białej diecie, by zbudować masę mięśniową? Przewodnik wyjaśnia, jakie produkty dostarczą organizmowi wartościowego białka na masę, ile jeść dziennie i jak rozłożyć spożycie w ciągu dnia. Znajdziesz tu też przepisy ułatwiające budowę muskulatury.